08. september 2014

Kvinder bliver slankere og kommer i bedre form med fodbold på arbejdspladsen

Motion på arbejdspladsen

Fodbold på arbejdspladsen har et stort potentiale. To gange 15 minutter om ugen er nok til at skabe en mærkbar forbedring i sundheden, viser ny forskning fra Center for Holdspil og Sundhed.

2 x 15 min fodboldtræning om ugen er nok til at give mærkbare resultater for sundheden, viser nyt studie fra Center for Holdspil og Sundhed (modelfoto)

To halve frokostpauser om ugen. Ryd mødelokalet eller indtag græsplanen ude foran. Frem med en bold og spil fodbold to mod to eller tre mod tre. Hvis intensiteten er høj, så får man selv ved korte træningspas en række sundhedseffekter som vægttab, forbedret fysisk form og større muskelarbejdsevne.

Sådan lyder budskabet fra et nyt studie fra Center for Holdspil og Sundhed.

Mange intense aktioner og høj puls giver resultater

- Vores studie viste, at kvinderne ved 15 minutters fodboldspil nåede at lave 100 intense løb og aktioner som vendinger, accelerationer, opbremsninger, driblinger, skud, sidelæns løb osv. Det er den høje puls sammen de mange intense aktioner som gør, at de korte træningspas har en mærkbar effekt, fortæller forskningsleder Peter Krustrup.

I studiet blev 66 utrænede kvinder på gennemsnitligt 40 år (variationsbredde: 20-45 år) efter lodtrækning fordelt i en fodboldgruppe der trænede 2x15 minutter om ugen i 16 uger, en vibrationsplatformstræningsgruppe der trænede lige så meget som fodboldgruppen og en inaktiv kontrolgruppe.

Den gennemsnitlige puls var 155 slag/min under fodboldtræning og 90 slag/min under træning på vibrationsplatform. Efter 16 uger havde kvinderne i fodboldgruppen tabt 1,4 kg fedt, svarende til et fald i fedtprocenten på 1,7%. Dertil havde kvinderne i fodboldgruppen opnået en forbedret fysisk form, målt som en 10 slag/min lavere puls ved standardiseret moderat arbejde, samt en forbedret muskulær energiomsætning målt i en MR-scanner under spark med det ene ben. Der var ingen effekter af vibrationstræning og heller ingen effekter for den inaktive kontrolgruppe.

Alle kan komme i gang

- De nye resultater viser, at man kan få virkelig meget ud af at være aktiv i bare 2 x 15 min om ugen. Det må kunne inspirere mange arbejdspladser til at komme på banen i forhold til at stimulere til mere motion og dermed øge sundheden og livskvaliteten for medarbejderne, siger leder af Center for Holdspil og Sundhed Jens Bangsbo.

- Det er let at organisere fodbold som træning med høj intensitet. En indendørs bane på fx 6 x 10 meter er nok, så det burde være muligt for alle at komme i gang, enten i frokostpausen eller lige før eller efter arbejde, mener Jens Bangsbo.

Forskningsresultaterne blev fremlagt på Dansk Firmaidrætsforbunds (DFIF) nordiske møde fredag den 5. september i Aalborg af forskningsleder Peter Krustrup fra Center for Holdspil og Sundhed. Resultaterne har særlig interesse for netop DFIF, idet de har en forventning om, at virksomheder vil være mere modtagelige for tilbud om fysisk træning, hvis der er effekter allerede ved et beskedent tidsforbrug.

Studiet er offentliggjort i det internationale tidsskrift Journal of Sport and Health Science i et samarbejde mellem Exeter Universitet i England og Københavns Universitet. Studiet blev støttet af FIFA’s forskningsenhed F-MARC og af Nordea-fonden.