Motionsfodbold som forebyggelse og behandling – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Holdspil og Sundhed > Presse > Pressemeddelelser > Motionsfodbold som for...

04. juni 2014

Motionsfodbold som forebyggelse og behandling

Seminar

PRESSEINVITATION FRA CENTER FOR HOLDSPIL OG SUNDHED Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet

Velkommen til formidlingsseminar om ’Motionsfodbold som forebyggelse og behandling’ den 4. Juni 2014 kl. 10-14.

• Mød verdens førende forskere indenfor fodbold og sundhed - og mød de patienter, der har glæde af deres forskning

• Hør om de seneste unikke forskningsresultater før alle andre (smugkig på to unikke historier som FIFA publicerer om 2 uger)

• Oplev hvordan forskningen udføres ’live’

Kort om programmet

Kl 10-12: Oplæg med forskningsresultater

Kl 12-13: Presseseance og frokost. Live forskning med ældre fodboldspillere, der giver opvisning monteret med pulsmålere

Kl 13-14: Paneldebat med fremtrædende personer fra idrætsorganisationer, patientforeninger, den politiske scene og forskningsverdenen

Der vil være mulighed for interviews med

Professor Jens Bangsbo, Center for Holdspil og Sundhed
Forskningsleder Peter Krustrup, Center for Holdspil og Sundhed
Jesper Møller, formand for DBU
Niels Nygaard, formand for Danmarks Idrætsforbund
Henrik Nedergaard, formand for Diabetesforeningen
Kim Høgh, formand for Hjerteforeningen
Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden

Baggrund

VM i fodbold står for døren. Danmark bliver ikke verdensmestre, men lige udenfor banen er vi i den absolutte elite: Center for Holdspil og Sundhed er verdens førende forskningscenter indenfor de sundhedsfremmende effekter af fodbold.

Dette anerkendes af det internationale fodbold FIFA, der bruger centrets forskning som det videnskabelige grundlag for at sætte fokus på sundhedsfremme gennem motionsfodbold. Det handler om de 400 mio aktive fodboldspillere over hele verden og ikke kun de 32 hold, der samles til VM i Brasilien i juni måned. Men VM turneringen bruges som løftestang til at skabe opmærksomhed omkring kampagnen ’11 for Health’, som bygger på forskningen fra Center for Holdspil og Sundhed.

Onsdag 4. juni afholder centret et formidlingsarrangement, hvor forskerne blandt andet offentliggør et smugkig på nye resultater, der udkommer i et særnummer af det videnskabelige tidsskrift SJMSS (Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sport) under VM.

Efter oplæg fra forskerne er der kl 12-13 arrangeret et ’mini-lab’ med live forskning, hvor forskerne viser, hvordan de blandt andet bruger pulsmåling som et redskab i studierne af motionsfodbolds effekt. Her deltager forsøgspersonerne fra de studier som offentliggøres, dvs ældre mænd, diabetespatienter og mænd med hypertension (forhøjet blodtryk).

Der kan i forbindelse med forsknings- og fodbolddemonstrationen stilles spørgsmål til forsøgsdeltagerne og til forskerne Jens Bangsbo og Peter Krustrup. Desuden til de øvrige deltagerne i den efterfølgende paneldelbat: Niels Nygaard (DIF), Jesper Møller (DBU), Henrik Lehmann Andersen (Nordea-fonden), Kim Høgh (Hjerteforeningen), og Henrik Nedergaard (Diabetesforeningen).

Herunder er nogle forslag til vinkler på historier om fodbold som sundhedsfremmer. Nr 1 og 2 er de to nyheder, som resten af verden først får, når FIFA offentliggør dem under VM.

1. ’Fodbold bekæmper livsstilssygdomme’

Forskning fra Center for Holdspil og Sundhed viser, at motionsfodboldtræning giver markante effekter i forhold til både hypertension (forhøjet blodtryk) og diabetes.

Studierne viser fald i fedtmasse, stigning i kondital og forbedret hjertefunktion. Faldet i blodtryk er lige så stort som den gennemsnitlige effekt af blodtryksreducerende medicin.

Midaldrende mænd (35-60 år) der træner fodbold 2 x 1 time om ugen i 24 uger får en forbedret hjertefunktion der tilsvarer et 10 år yngre hjerte. Effekten var stor allerede efter 12 uger!

CHS kilde: Professor og centerleder Jens Bangsbo, tlf: 28 75 16 23

2. ’Bedstefædre booster deres sundhed med fodbold’

Fodbold er effektiv træning for ældre. Den giver øget funktionel kapacitet i form af fx større muskelstyrke, der gør det muligt selv at klare trapperne, haven, indkøbene osv, når man kommer op i alderen.

Spil fodbold og hjælp dig selv til en lettere alderdom – det er aldrig for sent at komme i gang.

Forskerne har lavet tre studier af 70 årige utrænede mænd, der undersøgte hhv:
- Knogler
- Muskelfunktion og kondital
- Hjertesundhed

I alle tre grupper var der en markant positiv effekt af motionsfodboldtræning.

CHS kilde: Forskningsleder Peter Krustrup, tlf: 21 16 15 30

3. ’Boldspil som behandling’

DBU, DIF, Hjerteforeningen og Diabetesforeningen vil fra august tilbyde Fodbold Fitness som behandling af diabetes og forhøjet blodtryk. I 10 danske kommuner starter patientforeningerne Fodbold Fitness hold i samarbejde med de lokale fodboldklubber.

Der udarbejdes også en træningsmanual (DBU, CHS og patientforeningerne i fællesskab) og der arbejdes på at lave et uddannelsesforløb for fodboldtrænere, som skal træne Fodbold Fitness med patientgrupperne.

4. ’FIFA bruger dansk fodboldforskning som grundlag for verdensomspændende sundhedskampagne’

Det internationale fodboldforbund FIFA står bag et særnummer af det videnskabelige tidsskrift SJMSS (Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sport) – som frigives på et pressemøde i Brasilien under VM i fodbold.

Formålet er at bringe fokus på fodbold som metode til at fremme sundhed, uddannelse og medborgerskab gennem kampagnen ’11 for Health’. Den danske forskning er det videnskabelige grundlag for kampagnen.

Særnummeret af SMJSS består af 16 videnskabelige artikler fra Center for Holdspil og Sundhed - en stor anerkendelse af de danske forskeres arbejde, som betegnes som værende verdens førende indenfor dette felt. Danmark er her foregangslandet, der inspirerer resten af verden.

Mere information og henvendelse for akkreditering

Bo Kousgaard
Kommunikationsmedarbejder