30. juni 2014

Forskningsformidling i børnehøjde ved 'Science in the City'

Science in the City

Hvad sker der med hjertet, musklerne, lungerne og tankerne, når vi laver en intens fysisk aktivitet som fodbold? Det fik en række skoleklasser svar på i både praksis og teori, da de deltog i CHS’ fodbold-event under videnskabsfestivalen Science in the City.

Hvad sker der med kroppen, når vi begynder at bevæge os? Det fik en række skoleklasser svar på, da de besøgte CHS's streetbane under Science in the City forskningsfestivalen. Her er det 6.b. fra Præstemoseskolen i Hvidovre, der får pulsen op. Fotos i denne artikel brugt med tilladelse fra Hanne Kokkegaard, DR

I dagene den 21.-26. juni var Carlsberg Byen centrum for videnskabsfestivalen Science in the City. Center for Holdspil og Sundhed deltog i to dage med en fodbold-event, hvor festivaldeltagerne på egen krop kunne mærke sammenhængen mellem fysisk aktivitet, pulsfrekvens og velvære.

Eventen foregik på Boblehallens streetbane, hvor centrets forskere stillede op med deres batteri af pulsmåleudstyr.

Pulsbælter, som var forbundet til pc og projektor, blev monteret på spillerne og så blev de korte fodboldkampe med 4 mod 4 eller 5 mod 5 spillere fløjtet i gang.

Under eller efter kampene kunne spillere og publikum følge pulsudviklingen hos de enkelte spillere.

Efter kampene gennemgik forskerne resultaterne på en storskærm og forklarede de fysiologiske principper for intervaltræning og hvorfor holdspil er særligt fremmende for kroppens sundhed.

Ni skoleklasser med 200 elever på 6.-8. klassetrin deltog.