19. juni 2014

Motionsfodbold slanker og dæmper forhøjet blodtryk for 45-årige kvinder

Forskning

35-50 årige kvinder med mildt forhøjet blodtryk opnår et markant fald i blodtryk og fedtprocent ved at spille motionsfodbold i 15 uger – og nu kan kvinderne gå til Fodbold Fitness. Det viser ny forskning gennemført i et samarbejde mellem forskere fra 4 lande, herunder forskningsleder Peter Krustrup fra Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet.

35-50 årige utrænede kvinder med mildt forhøjet blodtryk opnår en markant fremgang i fysisk form og har et betydeligt fald i blodtryk og fedtprocent efter 3 gange 1 times fodboldtræning om ugen i 15 uger. (Modelfoto)

I dag offentliggør det anerkendte tidsskrift Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports to artikler om motionsfodbold for modne kvinder. Den ene viser at 35-50 årige utrænede kvinder med mildt forhøjet blodtryk opnår en markant fremgang i fysisk form og har et betydeligt fald i blodtryk og fedtprocent efter 3 gange 1 times fodboldtræning om ugen i 15 uger. Den anden beskriver motionsfodboldkonceptet Fodbold Fitness som i øjeblikket udrulles i fodboldklubber over hele landet. Et koncept som lancerer fodbold på en ny måde, som netop kvinderne er begejstrede for og hvor de sundhedsmæssige gevinster er indtænkt.

Motionsfodbold slanker og sænker blodtrykket

”Efter 15 ugers deltagelse i motionsfodbold var det systoliske og diastoliske blodtryk faldet med 12 og 6 mmHg og kvinderne havde tabt 2,3 kg fedt i gennemsnit”, fortæller projektleder Magni Mohr, og forsætter: ”Fodboldtræningen gav et imponerede fald i blodtrykket, som er mere end dobbelt så stor som ved svømning udført i samme tidsrum som fodbold”.

Forskerne konstaterede også at kvinderne synes om at spille fodbold selvom de ikke har nogen forudgående erfaring med fodbold. Magni Mohr: ”Spillerne mødte trofast op til træning med et fremmøde på over 90%. Og gennem projektperioden blev de faktisk så glade for at spille at de nu har startet deres egen fodboldklub”.

Effektiv kur mod dårlig form og forhøjet blotryk

”Vores tidligere studier har vist at 16 ugers fodboldtræning sænker blodtrykket hos 20-45 årige kvinder med normalt blodtryk, men studiet er det første der har undersøgt effekterne af motionsfodbold for kvinder med forhøjet blodtryk”, fortæller Professor Peter Krustrup, der i 10 år har undersøgt sundhedseffekterne af motionsfodbold og mange andre former for fysisk aktivitet.

”Udover de imponerede effekter på blodtryk og kropssammensætning, så vi også et fald kolesteroltallet og en stor forbedring i den fysiske form ved de 15 ugers fodboldtræning. Faktisk kunne kvinderne løbe mere end dobbelt lå langt i en Yo-Yo interval udholdenhedstest og pulsen var 14 slag per minut lavere ved arbejde med moderat intensitet”, siger Peter Krustrup og konkluderer: ”Motionsfodbold er en effektiv kur mod dårlig form og forhøjet blodtryk for 35-50 årige kvinder”.

Fodbold Fitness er sagen

”Traditionelt har der ikke været så mange kvinder over 25 år i de danske fodboldklubber, men det relativt nye tiltag med Fodbold Fitness, hvor målgruppen er deltagere af begge køn over 25 år, har virkelig fået tag i kvinderne”, fortæller Idrætssociolog Laila Ottesen, der er i gang med en omfattende undersøgelse af Fodbold Fitness konceptet, som i 2011 blev igangsat af Dansk Boldspil-Union og Danmarks Idrætsforbund.

”Pt er der 180 fodboldklubber over hele landet der udbyder Fodbold Fitness. Tiltaget er på få år blevet en stor succes for specielt kvinder, hvor af mange ikke før har været i en fodboldklub, hvilket vi finder meget interessant”. ”Fodbold Fitness handler om at træne på en sjov, social og sund måde, og handler ikke om at spille kamp mod de lokale rivaler, da kampe ikke er en del af pakken, hvilket er et markant brud med den klassiske fritidsfodbold. Konceptet er et eksempel på hvordan en etableret sportsgren som fodbold reagerer på omgivelserne og forsøger at forny sig. Omgivelser hvor et øget sundhedsfokus og øget fleksibilitet i forhold til idræt presser den traditionelle foreningsidræt. Og det ser ud som om at flere og flere klubber tager konceptet til sig og at det ofte bidrager til et positivt klubmiljø” slutter Laila Ottesen.