MotionsFloorball styrker sundheden hos ældre mænd – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Holdspil og Sundhed > Nyheder > 2016 > MotionsFloorball styrk...

29. august 2016

MotionsFloorball styrker sundheden hos ældre mænd

Forskning

MotionsFloorball kan måske bliver den næste sundhedstrend for mænd med lidt år på bagen. Blot 2 x 24 minutter MotionsFloorball i 12 uger fører nemlig til lavere kolesteroltal, mindre fedt i blodet, en reduktion i risikoen for at få diabetes, positive forandringer på kredsløbet samt øget muskelkraft og bedre fysisk funktionsniveau hos mænd i alderen 65-76 år. Det viser nyt forskningsprojekt fra Center for Holdspil og Sundhed ført an af professor Jens Bangsbo fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet.

Selv en lille træningsmængde fører til en bred vifte af relevante sundhedsforbedringer, når man spiller floorball. Foto: Bo Kousgaard

Resultaterne er netop blevet publiceret i det anerkendte tidsskrift Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports. De viser, at 12 ugers MotionsFloorball fører til en række sundhedsforbedringer på trods af en ganske beskeden ugentlig træningsmængde på 2 x 24 minutter.

Forskningen giver dermed videnskabelig rygstøtte til MotionsFloorball som en effektiv og sundhedsfremmende motionsform for ældre mænd.

Reducerer fedt, kolesterol og insulin og øger muskelstyrke og fysisk kapacitet

Deltagerne er begejstret for den relativt ukendte træningsform og har med hjælp med Center for Holdspil og Sundhed oprettet et nyt MotionsFloorball herrehold i BK Skjold, hvor de med stor succes spiller tre gange ugentligt om formiddagen.

- Det er interessant, at så lille en mængde træning fører til en så bred vifte af relevante sundhedsforbedringer, udtaler professor Jens Bangsbo, som er ansvarlig for projektet.

- Det ”dårlige” kolesterol og fedt i blodet faldt markant, samtidig med at vi så lavere hvilepuls og puls under arbejde, hvilket indikerer funktionsfremmende forandringer i hjertet. Herudover tabte deltagerne kropsfedt, især det farlige mavefedt. Yderligere øgede deltagerne deres muskelstyrke og generelle fysiske formåen. Deltagerne vil få stor gavn af den forbedrede fysiske kapacitet, vurderer ph.d. studerende Jacob Vorup, som har afviklet den praktiske del af studiet og uddyber:

- Trapperne til 4. etage vil opleves lettere og skulle de være uheldig at snuble, så vil chancen for at tage fra, og dermed undgå et potentielt farligt fald, være større pga. en forbedret reaktionsevne.

Mindre baner og intervaller giver mere effektiv træning

Det er ikke ligegyldigt hvordan træningen er organiseret. MotionsFloorball adskiller sig nemlig fra traditionel floorball på en række områder.

- Banerne er mindre, der spilles 3 mod 3 og træningstiden er delt op i korte intervaller med indlagte pauser. Kropskontakt er ikke tilladt. Samlet set giver denne form for spil en positiv følelse af, at man mister fornemmelsen af tid og sted, i spillet, der foregår med høj intensitet, men med få skader, fortsætter Jacob Vorup.

Der satses på MotionsFloorball

Mange kender måske ikke floorball, særlig ikke den ældre generation. Det kan måske ændre sig fremover. DGI og DIF har nemlig i deres visionsarbejde ”Bevæg dig for livet” udvalgt floorball som én af de idrætter, der skal agere spydspids.

Netop nu arbejder Center for Holdspil og Sundhed sammen med Floorball Danmark (en sammenslutning af DGI og Dansk Floorball Union, red.) på at udbrede kendskabet samt implementere MotionsFloorball i idrætsforeninger. Samarbejdet har allerede udmøntet sig i en drejebog målrettet idrætsforeninger, kommuner, virksomheder og andre der har mod på at prøve kræfter med bold og stav.

Holdånd og 3. halvleg virker fastholdende

MotionsFloorball er ikke kun sundt og godt for formen. Deltagerne ytrede stor begejstring for det nye idrætskoncept og fik hurtigt, med støtte fra Center for Holdspil og Sundhed, etableret et senior herrehold i den lokale idrætsforening BK Skjold.

Deltagerne fremhæver især holdånd og et usædvanligt sammenhold på og udenfor træningsbanen, som de primære årsager til, at de trofast møder op tre gange om ugen til træning. Foto: Bo Kousgaard.

En af deltagerne, Jørgen Bisgaard på 73 år, fortæller:Deltagerne fremhæver især holdånd og et usædvanligt sammenhold på og udenfor træningsbanen, som de primære årsager til, at de trofast møder op tre gange om ugen til træning. Og det er selvom, at den videnskabelige projektdel er afsluttet for længst.

- Det er lidt ligesom soldaterkammerater - men bare i en meget meget senere alder!

Og Jørgen Springborg på 68 år tilføjer:
- Jeg fandt ud af, at det var det her, jeg havde savnet i 40 år. Jeg tror, vi holder sammen til sidste mand ligger i graven.