Motionsfloorball fremmer fællesskab og fysisk formåen – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Holdspil og Sundhed > Nyheder > 2015 > Motionsfloorball fremm...

03. juli 2015

Motionsfloorball fremmer fællesskab og fysisk formåen

Forskning

To gange 24 minutters floorballtræning om ugen i tre måneder var nok til at give markant forbedret sundhedsprofil hos 65-75 årige mænd, der også fik venskaber ud af at deltage i forskningsprojekt.

Der er højt til loftet i den fine gamle hal i Idrætshuset på Østerbro i København - masser af plads til høje udbrud og muntre tilråb fra 39 svedende mænd, der i alder er veteraner, men som i sind er drenge, så snart bolden triller. Foto: Bo Kousgaard.

Center for Holdspil og Sundhed har netop afsluttet et tre måneders træningsforløb med 39 ældre herrer. Mændene har spillet floorball som en del af et studie, der undersøger de sundhedsfremmende effekter af floorballtræning hos mænd i alderen 65+ år. Samtidig undersøger projektet om motionsfloorball kan udvise samme høje fastholdelse som motionsfodbold har vist i tidligere studier.

Foreløbige resultater peger på, at træningen har givet en række markante positive fysiologiske forandringer, herunder fald i kolesterol, lavere insulinresistens (der kan føre til bl.a. diabetes), større aerob kapacitet (fysisk form) og forbedret reaktionsevne, hurtighed og koordination.

Effektiv træning for ældre

- Det er værd at bemærke, at den forbedrede sundhedsprofil er kommet på baggrund af kun 2 x 24 minutter ugentligt. Vi har før vist, at fodboldtræning 2 x 45 minutter ugentlig gav bedre form og sundhedsforbedringer. Men dette studie tilføjer den viden, at markante fremgang i vigtige sundhedsparametre kan opnås hos ældre ved kun omkring halvdelen af denne træningsmængde med floorballtræning, fortæller humanfysiolog og ph.d-studerende Jacob Vorup, der også fremhæver den sociale dimension, som holdspillet har givet deltagerne:

- Det har været helt særligt at følge, hvordan kammeratskabet har udviklet sig hos deltagerne i løbet af ganske få uger. De er mænd med vidt forskellige baggrunde i alderen 65-75 år, som aldrig har mødt hinanden før - og som nu er blevet gode venner, spiser sammen 1 gang ugentligt og hjælper hinanden i dagligdagen.

Vi bliver ved indtil sidste mand ligger i jorden

Mange af deltagerne har været så glade for samværet og den regelmæssige motion, at de besluttet sig for at fortsætte med at spille floorball og har oprettet et hold i BK Skjold på Østerbro.

Det er 40 år siden Jørgen Springborg dyrkede holdsport – nu stopper han ikke igen.

- Vi bliver ved, indtil sidste mand ligger i jorden, griner Jørgen Springborg på 67 år, som inden projektet ikke havde dyrket holdsport i 40 år. Nu har han ikke tænkt sig at stoppe igen, og det skyldes både de positive effekter på hans krop, men også de relationer, der er opstået blandt deltagerne. Han nyder det aktive samvær med gutterne:

- Vi mænd vil hellere lave holdidræt end at lave ting for os selv. Jeg synes fx, at det er røvsygt at stå i et fitnesscenter, men det her synes jeg er rigtig hyggeligt, for der er snakken i omklædningsrummet, og vi spiser sammen og så videre. Jeg tror, at det element er vigtigt – udover at man kommer i gang med at bevæge sig.

Jørgen Springborg mærker tydeligt effekten af den motion, han nu får:
- Jeg kan mærke, at jeg har det bedre, når jeg går op af trappen. Jeg bor på tredje sal og puster ikke så meget, som jeg gjorde tidligere. Jeg synes, jeg er kvikkere, og jeg sover bedre om natten.

Han suppleres af Finn Taul på 75 år, der føler, at træningen har gjort ham 15 år yngre:
- Min kondition nu svarer til, at jeg var 60 år i dag. Den der lille bold den sørger for, at man - uden man opdager det - kommer i en fantastisk form, fordi man kan jo ikke lade være med at styrte efter den. Jeg har fået smidt nogle kilo undervejs og fået bygget noget muskelmasse på, og så har jeg fået et godt socialt samvær med alle dem, jeg deltager sammen med.

Et spil der fungerer selvom man er oppe i årene

Mange ældre mænd har svært ved at engagere sig i regelmæssig træning – især træning med høj intensitet som er særlig vigtig for at opretholde en fornuftig kondition og fysisk funktionsevne.

Forskning fra CHS har tidligere vist, at motionsfodbold på små baner har en bred vifte af sundhedsmæssige effekter hos forskellige målgrupper og samtidig virker fastholdende på deltagerne. Dog er de sundhedsmæssige effekter af motionsfloorball ikke blevet undersøgt før hos mænd - kun hos kvinder i overgangsalderen, hvor studiet viste en forbedret kredsløbssundhed.

- Da floorball er en upcoming idræt i Danmark - det er fx allerede Sveriges næststørste indendørsidræt med estimeret en halv million aktive – er det relevant at undersøge, om floorball også kan være en sundhedsfremmende aktivitet og udvise samme høje fastholdelse som motionsfodbold, siger Jacob Vorup.

- Det tyder på, at floorball – med de rette forhold og ydre betingelser – er en yderst velegnet aktivitet til at fastholde deltagere i fysisk aktivitet. Og projektet viser, at de fleste faktisk godt kan dyrke en relativt intens idræt som floorball, selvom man er kommet op i årene - og selvom man ikke har forudgående erfaring med regelmæssig træning – vel og mærke hvis træningen organiseres hensigtsmæssigt.